Griekenland

Thuis in Griekenland

Meer dan 200 honden op het Griekse eiland Rhodos worden met de dood bedreigd. De autoriteiten van Rhodos hebben namelijk besloten dat nog maar 50 van de meer dan 250 aanwezige honden in het plaatselijke asiel mogen blijven leven. Tot voor kort werd het asiel geleid door de Rhodes Animal Welfare Society. Wat eerst leek op een hoopvolle samenwerking tussen de plaatselijke dierenbeschermingsorganisatie en de Griekse autoriteiten, zal nu eindigen met de dood van vele onschuldige honden voor het einde van de maand.

Het eiland Rhodos heeft zoals zoveel andere plekken in Griekenland een groot aantal zwerfdieren. Deze honden worden zo goed mogelijk opgevangen door het asiel. De vrijwilligers doen er alles aan de honden goede verzorging te geven. Een samenwerking met de autoriteiten leek een uitkomst. Maar zoals nu blijkt zien deze een oplossing in het doden van het merendeel van de asieldieren. Vijftig honden mogen in het asiel blijven. Er zal een willekeurige selectie plaatsvinden. Een groot aantal dieren zal door de autoriteiten op straat worden gegooid. Hier zijn deze dieren vogelvrij, en lopen ze grote kans om alsnog door de bevolking op gruwelijke wijze gedood te worden. Middelen zoals het afschieten, ophangen of vergiftigen van de dieren, worden hierbij niet geschuwd. De gemeente heeft laten weten geen honden meer te laten adopteren. Een kans op adoptie wordt de aanwezige honden niet meer gegund.

Dierenhulp zonder Grenzen veroordeelt de wijze waarop de autoriteiten van Rhodos het zwerfhondenprobleem tracht op te lossen. Zij vraagt zich af waarom de gemeente op geen enkele andere manier de verantwoordelijkheid voor het grote aantal zwerfdieren neemt door hen bijvoorbeeld te laten castreren en steriliseren. De stichting laat het er niet bij zitten en zet opnieuw een protestactie op touw om de dieren te redden. Een eerdere protestactie voor de dieren in Mallorca heeft zijn vruchten afgeworpen. Dankzij de vele protest e- mails en telefoontjes naar het gemeentebestuur, zijn alle dieren in het opvangcentrum gered. Ook heeft het centrum de benodigde vergunning en zelfs een subsidie gekregen. Dierenhulp zonder Grenzen vraagt nu uw stem te laten horen voor de honden in Rhodos, zodat ook zij mogen blijven leven.

Wilt u meehelpen om de honden van Rhodos te redden? Bezoek dan de website: klik hier en stuur een protestmail of bel met de gemeente van Rhodos. Deze gegevens vindt u op de website van Dierenhulp zonder Grenzen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo Albert
Tja wat vreselijk he. Hier is het websiteadres met de info en de voorbeeldbrief die je aan de burgemeester en andere verantwoordelijken kunt sturen.
Rhodos mailactie voor de honden
Karen

Hierop reageren

Ja, en dan te bedenken dat Griekenland 12 miljoen heeft gekregen om dit probleem op te lossen
Kiezen ze zeker voor de goedkoopste manier.
Als ze nu eens wat gingen doen aan castreren en steriliseren, dan zal het al een hoop oplossen.

Maar bv the Haven in Malia, Kreta krijgt niets van de gemeente, ze zeggen gewoon wij hebben geen zwerfprobleem. Belachelijk hij hoeft die subsidies maar gewoon aan te vragen. Of ze stoppen het geld ergens anders in. En ondertussen sprokkelen de asiels hun donaties en sponsors bij elkaar. En moeten elke keer weer bedelen bij de mensen voor geld en alles op vrijwillige basis, mensen met het hart op de goede plek.

Wat er in de krant stond...
In een interview uit de Athens News van 5 september jl. over dierenwelzijn in Griekenland, geeft Griekse landbouw minister K. Kiltidis toe dat hij niet weet waar de 12 miljoen euro subsidie voor het bestrijden van het zwerfdierenprobleem aan uitgegeven is. In 2003 heeft Griekenland 12 miljoen euro gekregen van de EU om in drie jaar het probleem met zwerfdieren aan te pakken maar er is tot op heden niets gebeurd. Hij weet dus niet of de 500 gemeentes in Griekenland, die deze sterilisatie en castratieacties, opvang etc. op hadden moeten zetten, ook daadwerkelijk iets gedaan hebben. Ze rapporteren niet terug, er zijn dus geen cijfers bekent.

De dierenwelzijnorganisaties weten zeker dat het niet is besteed aan deze dieren omdat zij namelijk degene zijn die het probleem aan het oplossen zijn voor de Griekse overheid zonder enige financiële steun van diezelfde overheid.

In juni heeft de Griekse minister van Landbouw Kiltidis een memo doen uitgaan naar de diverse departementen zoals de douane, gemeentes, dierenartsen etc., waarin hij Griekse en buitenlandse dierenwelzijnsorganisaties die zich inzetten voor de (zwerf)dieren in Griekenland afschildert als criminele organisaties. Daarin kondigt hij ook ‘nieuwe wetten’ aan die indruisen tegen reglement 998/2003 (de zogenoemde dierenpaspoortwet) en de constitutionele rechten van de burgers van de EU (vrij verkeer van burgers en dieren in de EU).

Hierop reageren

Kreeg vandaag een mailtje, waarin staat dat er vragen door de SP zijn gesteld aan de Europese commissie.
Antwoord duurt ongeveer 2 maanden.
Er staat ook een stukje hierover op de site van de SP
http://europa.sp.nl/bericht/28982/081027-dierenbeschermers_gedwarsb...
Bijlagen:

Hierop reageren

Ik heb een antwoord teruggekregen en helaas valt het zwaar tegen. Het blijkt dat de 12 miljoen euro niet door de EU verstrekt is maar dat Griekenland heeft beloofd om 12 miljoen euro te investeren in dierenwelzijn in 2003 omdat er zorgen bestonden omtrent het laten ruimen van zwerfdieren ivm de OS van 2004 in Athene. Ze hebben zich dus gewoon niet aan de afspraak gehouden.

Quote:
E-5986/08NL
Antwoord van mevrouw Vassiliou
namens de Commissie
(1.12.2008)

Op grond van de door de geachte Parlementsleden verstrekte informatie kan de Commissie niet bevestigen dat de EU in 2003 aan Griekenland 12 miljoen euro heeft verstrekt om het probleem van zwerfhonden aan te pakken. Volgens de beschikbare informatie is het genoemde bedrag afkomstig van de Griekse staat en aan het project toegekend door tussenkomst van het Griekse ministerie van Landbouw. Voorts beschikt de Commissie niet over nadere details aangaande de aanwending van dit geld en kan zij geen commentaar geven op een zaak die niet onder haar verantwoordelijkheid valt.

In het algemeen is de Gemeenschap niet bevoegd op te treden om het probleem van zwerfdieren aan te pakken aangezien dit onder de verantwoordelijkheid van de lidstaten valt.

Anderzijds zijn in Verordening (EG) nr. 998/2003 van het Europees Parlement en de Raad de veterinairrechtelijke voorschriften voor het niet-commerciële verkeer van gezelschapsdieren (waaronder honden) tussen de lidstaten en het binnenkomen en opnieuw binnenkomen ervan uit een derde land op het grondgebied van de Gemeenschap, vastgelegd. Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat. Unquote

We zijn er ondertussen achter dat er jaarlijks tussen € 800.000 en € 1.000.000 aan de gemeentes wordt verstrekt voor dierenwelzijn maar dat de Griekse overheid eigenlijk niet weet wat daar mee gebeurt. Er vindt totaal geen controle plaats. Wel wij weten het wel, het komt niet terecht bij dierenwelzijn...

Ik ga nu kijken hoe ik op een andere manier de Griekse overheid kan laten inzien alsnog het geld te besteden aan dierenwelzijn en te kijken of ze bereid zijn te gaan samenwerken met de dierenwelzijnsorganisaties en zo alsnog het geld op de juiste plek te laten komen en niet bij de gemeentes die er toch niets mee doen..

Hierop reageren

Hallo Diane. Er zijn altijd mensen die hun zakken vullen over de ruggen van de dieren. Wat er in Amerika is gehanteerd. Is bijv de slachtpaarden, die op gruwelijke wijze geslacht werden voor consumptie. Daar zijn Organisaties hard tegen in verweer gegaan. Om deze gruwelijke beelden te filmen en affiches op te hangen tot dat iedereen dit kon aanschouwen. En men had zeer veel succes. De slachthuizen zijn gesloten.Ook hier in Nederland van de Organisatie Wakker Dier krijg ik afschuwelijke beelden te zien. We kunnen onze duidelijke mening geven over dit leed. En ook dit werk goed. Dit blijkt over de berichten die ik krijg wat Wakker Dier weer gewonnen heeft.Griekenland is wel een vrijland voor vele dieren. Maar de honden en katten populatie groeit zo enorm. Ook over de ezels zou veel te doen zijn .En ontstaat ook daar weer dierleed.Ik wens je heel veel succes met de actie.Mocht je hulp uit Nederland willen. Wil ik mij daar voor inzetten.Ook hebben we contacten in de media wereld. Gevolg om harde actie te ondernemen. Dit zou voor het toerisme schokkend kunnen zijn. Wat is een mens zonder dieren liefde?Zo een mooi landschap maar ..... helaas ook een wat donkere achterkant. Gr Claudia de Borst.

Hierop reageren

Hallo Claudia,

Bedankt voor jouw reactie. Stichting Dierenhulp Kreta werkt vanuit Nederland om de locale projecten op Kreta te ondersteunen en in zijn algemeenheid om het dierenleed in Griekenland aan de kaak te stellen. Helaas botsen wij tegen veel problemen op in Griekenland.

1) de regering wil geen verantwoordelijkheid nemen en kent subsidies toe die
niet op de plek van bestemming terecht komen
2) de regering weigert om castratie/sterilisatieprogramma’s op te zetten
3) de regering weigert buitenlandse dierenartsen die willen helpen
steriliseren/castreren, de buitenlandse dierenartsen die het wel doen, doen het
in het geniep, ze kunnen hoogstens 2 a 3 dagen blijven zonder dat het opvalt en
trekken dan verder naar andere plaatsen met het risico opgepakt te kunnen worden
door de politie wegen illegale praktijken.
4) de regering wil niet meewerken aan een educatieprogramma voor de bevolking en
op scholen.
5) de meeste burgermeesters blijven volhouden geen zwerfdierenprobleem te
hebben, gelukkig zijn er nu wel een paar die het inzien en actie ondernemen
6) de dierenwelzijnwet 3170 (waarin de overheid wordt geacht verantwoordelijk te
zijn voor opvang, castratie/sterilisatie etc) wordt niet uitgeoefend.

Ik ben al geruime tijd bezig met de regering van Griekenland en dan vooral de
ministers van Landbouw in wiens portefeuille dit zit, te vragen actie te
ondernemen. Ik heb via de SP vragen gesteld aan de EU maar zolang er geen wet is
in Europa voor zwerfdieren begin je weinig en heeft de Griekse regering het
laatste woord.
.

Hierop reageren

De Partij voor de dieren. Kunnen zij niets, iets in brengen.
Even een rare vergelijking. De daklozen/ in Nederland veelal hun eigen keus. Worden ook geholpen. Zwerf dieren ontstaan door de verwaarlozing van onverantwoordelijkheid van derden.Ongelooflijk hé. De dieren zijn dus daar de dupe van.Werkelijk overal zijn wetten voor. Maar de verantwoordelijkheid nemen voor dit dierenleed. Het wordt dus tijd voor 'de wet voor zwerfdieren'. Niets doen voelt zo machteloos. In mijn iets loze uurtjes probeer ik wat op te zoeken.Je weet maar nooit. Succes.

Hierop reageren

De Partij voor de Dieren kan niets doen. Ze zitten helaas weer niet in de EU en er is geen wet in de EU voor dierenwelzijn dus elk land mag zelf bepalen wat te doen, daar mag de EU zich niet mee bemoeien. De enige EU wet die bestaat is voor landbouw vee, daar moeten de Grieken zich wel aanhouden. Er moet dus eerst een wet in de EU komen en dan mag de EU de lidstaten aanspreken.

Hierop reageren

Even een correctie op bovenstaand. De tekst onder 'wat er in de krant stond---' is dus niet wat er in de krant stond maar een bericht opgesteld door mij dat aan de diverse media is verzonden. Ondertussen is er door de SP tweemaal vragen gesteld. De eerste keer over de 'verdwenen' 12 miljoen euro en de tweede keer over het consequent weigeren van werkvergunningen door de Griekse overheid aan buitenlandse dierenartsen vanuit andere landen van de EU

Hierop reageren

Goedemorgen Diana. Ik ben een liefhebster van het prachtige Griekenland.

Maar helaas is er ook een donkere zijde als het over de zwerfdieren gaat.

Ik had je gemaild dat ik zou proberen in mijn loze uurtjes misschien iets te kunnen aanvullen voor
jullie inzet voor de zwerfdieren.
Ik kan niks lezen over de WSPA in jullie verhaal en berichten.
WSPA is het grootste netwerk voor het dierenwelzijn.Wereldwijd zijn 823 organisaties in 150 landen aangesloten bij WSPA. Als vertegenwoordiger van deze dierenwelzijnsorganisaties is bij WSPA officieel gesprekspartner van de Verenigde Naties en heeft de status van waarnemer bij de raad van Europa.

DE VERKLARING. Het aannemen van deze Universele Verklaring zou een baanbrekende gebeurtenis zijn voor de verbetering van het dierenwelzijn voor de gehele wereld door
.a} regeringen ertoe aan te zetten hun Nationale Wetgeving op het gebied van dierenwelzijn te verbeteren.
b}De Basis te leggen voor Wetgeving over dierenwelzijn in landen waar dit nog NIET bestaat.
c} De Wereldbevolking te DOORDRINGEN van het belang van Dierenwelzijn

.DE CAMPAGNE. De Universele Verklaring voor Dierenwelzijn is een Overeenkomst tussen mensen en Naties. Daarin wordt erkend dat Dieren GEVOEL hebben en PIJN kunnen LIJDEN. Ook de Welzijnsbehoeften van dieren worden erin Onderkend. De Verklaring maakt - VOORGOED - een einde aan wreedheden jegens dieren.Wereldwijd willen wij 10 miljoen handtekeningen verzamelen om regeringen te overtuigen dat we samen moeten zorgen voor het aannemen van een Universele Verklaring voor Dierenwelzijn door de Verenigde Naties.
De WSPA heeft ook haar grootste internationale partners.Deze zijn 1 t/m 5
1} RSPCA.
2}HSI.
3}IFAW.
4}ASPCA.
5}CIWF.

Heeft het ook zin om handtekeningen te verzamelen?De Nederlanders doen graag mee.

Mvg C de Borst.

Hierop reageren

Hoi Claudia,

Ik ben niet verbonden aan de WSPA of welke andere groep dan ook. Ik ken de verklaring van WSPA en heb daarvoor ook mensen gevraagd om te tekenen. Ook voor de verklaring in de EU van A. Hutchinson, D. Hammerstein en N. Parish heb ik mensen opgeroepen om hun parlementariers in de EU te mailen. Op dit moment ben ik met een handtekeningenactie bezig voor de Griekse ambassadeur hier in Nederland.

Groetjes,
Diane

Hierop reageren

RSS

Groepen

Badge

Bezig met laden...

© 2010   Gemaakt op Ning door Karen de Vries, Karidiès.   Een Ning-netwerk oprichten.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden

Inloggen bij chat