Griekenland

Thuis in Griekenland

In de laatste weken word Griekenland geteisterd door vele stakingen, van bank personeel, vuilnismannen, personeel van de energie centrales, haven medewerkers, onderwijs, gepensioneerden, zeelui op de veerboten, enz. Een belangrijke reden voor de akties zijn de sociale hervormingen en de privatisering voorgesteld door de regering Karamanlis. Persoonlijk weet ik het fijne van de zaak niet, maar als je als Nederlander hoort en leest dat verschillende staats bedrijven worden geprivatiseerd, dat er van 113 pensioenfondsen, nu naar 13 centrales word gegaan, dat banken langer geopend blijven enz. enz, dan denk je wel eens hoe bestaat het dat een land, lid van de EU, niet meegaat, meewil in de werkelijkheid die voor grote delen van de gemeenschap, waar zij veel geld van ontvangen, meer dan ze betalen, al bestaat. Grieken staan niet bekend als bovenmatige fans van de EU, wat mede aan hun sterke nationaliteitsgevoel ligt. ( Denk maar eens aan het probleem NATO, Griekenland en FYROM) Ik krijg wel eens het idee dat de Griekse arbeiders, m.n. degene die eigenlijk door de belastingbetaler word onderhouden, al gaan staken bij de 1ste scheet die dwars zit. Er bestaat zoiets als praten tot je eruit bent, op zijn Nederlands heet dat "koppen bij elkaar steken en oplossingen bedenken"

Wat denken de leden van Griekenland hiervan ?

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Albert, Ik heb ook de details niet gevolgd. even geen tijd gehad voor de Griekse televisie. Ik weet dat ze in Epidavros ook elke dag een paar uur zonder stroom zitten omdat de DEI staakt.
Heeft het ook niet te maken met de pensioenschandalen, dat er te weinig geld is om de pensioenen te kunnen betalen? Of heb ik de klok verkeerd horen luiden. De Grieken zijn zeer ontevreden over de regerin(en). Ze kunnen nauwelijks rondkomen door de enorme lage lonen en de hoge prijzen voor levensonderhoud. Griekenland loopt nog steeds enorm achter bij Europa op al deze gebieden. En als daar niet snel iets aan gebeurd dan zullen er nog veel meer stakingen uitbreken.

Hierop reageren

Het is inderdaad waar dat verschillende pensioenfondsen geen geld meer hebben om toekomstige klanten en premie betalers te steunen met een bijdrage. Dat komt ook omdat eerdere generaties die slechts weinig premie hebben betaald toch een vorstelijke uitkering kregen. Ik ken er verschillende op Kreta, die maar een tiental jaren hebben betaald en nu een vette bijdrage onvangen, boven op hun AOW. Dat wil Karamanlis veranderen, een pensioen naar datgene wat je betaalt (ingelegd) hebt, net als in Nederland. Ik ben het niet vaak eens met NEO DEMOKRATIA, maar nu wel.
En wat te denken van de 113 pensioen fondsen, stel je was een man van 12 ambachten en 13 ongelukken, dan mag je bij je 64ste al beginnen met het invullen van de papieren rompslomp, want daar weten ze hier ook wel raad mee.
En wat betreft DEI, een vrije energiemarkt is wat we met zijn allen in de EU hebben afgesproken, dat gaat koppen kosten denken ze bij DEI. (elektra bedrijf in GR.) Ik denk het niet, want als je weet dat wanneer je een nieuw huis bouwt, je soms jaren op een aansluiting moet wachten, hebben ze dus nog genoeg werk om in te halen en een snellere levering levert ook weer geld op. Dus angst is ook hier weer het motto, maar met een verkeerd doel, namelijk de mensen benadelen die je trouwe klanten zijn.

Hierop reageren

Ik schreef al dat ik het fijne er niet van weet, ben blij dat je dus wat opheldering geeft. Overigens kan Griekenland beter maar zo snel mogelijk een ECHT sociale regering krijgen, want ik ken zelfs ND gemeenteraadsleden hier die rustig zwart personeel, dus zonder pensioen en IKA in dienst hebben. Een paar jaar geleden stond er in de Athens News de uitslag van een enquette. Vraag was aan alle Europeanen, waar denkt U is de grootste CORRUPTIE in de EU. Antwoord Grieken !!!!! BIJ ONS met ca. 90% van de ondervraagden.

Hierop reageren

Wat ik mij afvraag is ze zijn zo ontevreden met het huidige parlement. Maar die hebben ze toch recent herkozen? Wat dat betreft zijn alle landen hetzelfde. Hebben ze hier ook niet beloofd "na het zuur komt het zoet". Nog niets van gezien. Ik zie ook alleen maar verhogingen, een extra belasting hier en nog een daar. Uiteraard besef ik mij dat wij het hier wel beter zullen hebben als in Griekenland, maar onvrede is er hier ook. Ben het met Albert eens, koppen bij elkaar en blijven praten.

En ik zit er ook nog mee, vertrek woensdag a.s. voor een korte vakantie naar Athene. Als we kunnen vertrekken want misschien staken ze ook wel bij de luchtverkeersleiding. Zullen leuke foto's worden met al dat vuil!

Hierop reageren

Ik ben het met je eens. Nederlanders mopperen veel. Maar ja als gisteravond hier op tv een politie agent hoor vertellen dat hij ook een 2e baan erbij moet hebben omdat hij anders zijn gezin niet kan onderhouden is dat ook triest. Veel willen inderdaad wel emigreren, maar heb ook van nabij mee gemaakt dat als men Nederland nodig heeft (bijv. op medisch gebied) komen ze weer terug want dat is dan toch weer beter als bijv. Frankrijk of Thailand. Ieder land heeft wel wat goede en slechte kanten, maar het gras is altijd groener aan de overkant.
Ben het met je eens dat de Grieken heel erg trots zijn op hun land en daar kunnen wij inderdaad nog wat van leren.
Zag ik het nu goed op het nieuws dat ze zijn gestart met het ophalen van vuilnis? Het is te hopen niet alleen voor de toeristen (het is geen visitekaartje) maar zeker voor de inwoners van Athene.
Nu maar hopen en toch positief blijven denken dat we woensdag toch kunnen vertrekken. Want ieder uurtje wat je later aankomt is toch zonde en zou ik heel erg jammer vinden.

Hierop reageren

RSS

Info

Groepen

Badge

Bezig met laden...

© 2009   Gemaakt op Ning door Karen de Vries, Karidiès.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden

Inloggen bij chat