Schone maandag is het begin van de vastentijd die loopt tot pasen.
Het is een feestelijke dag en als het weer mee zit, en dat zat het vandaag, dan gaat men naar buiten, families met kinderen zoeken een plekje bij voorkeur ergens op een heuvel om wind te vangen om de vliegers op te laten. Het is grote vliegerdag...
In sommige steden en dorpen zijn carnavalsoptochten, zoals in Mistras (waar ik woon). Op andere plekken vinden die op zaterdag plaats. In Mistras is het gezellig met veel publiek, maar het is kleinschalig.
Nadat de laatste wagen is gepasseerd, begeeft men zich naar het plein waar gratis wijn geschonken wordt en brood met taramosalata wordt uitgedeeld.
En worden de boomstronken aangestoken met behulp van benzine voor een groot vreugdevuur.
Dat wordt trouwens in alle dorpen gedaan. Ik passeerde vanmiddag een drietal dorpen waar het hout nog lag te smeulen, maar dat was al van gister.
Het is ook de dag waarop men speciaal voedsel eet, hetzij thuis maar ook in restaurants.
Het menu kan bestaan uit taramosalata, gevulde wijnbladeren, boterbonen in tomatensaus, salade, kalamares, grote garnalen, sardientjes, rijst met mosselen, brood en olijven.
En als je dat dan eet in een taverna hoog boven op een berg met uitzicht op de hoogste sneeuwberg van het Tayetosgebergte, dan zit je echt wel te genieten....
Gisteravond hadden we een door mijn koor in Sparti georganiseerd groot carnavalsfeest, met diner, een optreden van het koor en dans natuurlijk.... Deze feesten zijn erg populair in Sparti, het is 'the place to be'....
Tags:
Delen
- Bijlagen:
-
-
▶ Hierop reageren